Narrowcasting: toepassing en nieuwe ontwikkelingen

Narrowcasting: wat betekent dit nu eigenlijk en hoe kan dit medium effectief worden ingezet? De term zelf geeft direct al aan wat het verschil is met het bekendere broadcasting. Bij broadcasting gaat het er namelijk om een groot aantal ontvangers tegelijkertijd met éénzelfde boodschap te benaderen. Narrowcasting draait echter om verfijning: een specifieke boodschap wordt op een gekozen moment en/of plaats bij een bepaald publiek onder de aandacht gebracht.

De laatste jaren wordt narrowcasting veel toegepast in retailbedrijven, in de horeca, tijdens evenementen, in het openbaar vervoer maar ook bijvoorbeeld bij banken en productiebedrijven. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van audiovisuele displays met led, lcd of plasmatechnologie. De content wordt geactualiseerd via breedband internetverbindingen en is dus voortdurend aan te passen.

Bij narrowcasting gaat het vaak om reclameboodschappen, maar dit is zeker niet de enige toepassing. Het doel kan ook zijn om te informeren, en uiteraard is het ook mogelijk om een mix te maken tussen advertenties en informatieve items. Op stations wordt bijvoorbeeld vaak een afgewogen mix van informatie ten aanzien van reistijden, algemene informatieve items en reclameboodschappen gebruikt. Op luchthavens wordt narrowcasting toegepast voor het weergeven van aankomst en vertrektijden.

Narrowcasting is ook onder andere namen bekend zoals digital out of home (DOOH), digital of dynamic signage of electronic billboards. Digital signage of DOOH worden internationaal steeds vaker gebruikt als omschrijving van dit type medium. Narrowcasting wordt al geruime tijd toegepast. Toepassing op grote schaal heeft een vlucht genomen met de komst van plasmaschermen.

Door de toenemende betaalbaarheid en de geringe diepte van deze schermen, kan deze technologie op steeds meer plaatsen worden ingezet. Dit is echter niet de enige reden dat narrowcasting in opkomst is. Adverteerders zoeken nieuwe manieren om de potentiële consument te bereiken. Consumenten omzeilen steeds vaker de reclameblokken op televisie. Bovendien is er een groeiende groep consumenten die helemaal niet meer te bereiken is met de reguliere broadcasting, omdat zij vooral gebruik maken van streaming services en andere internetmedia. Narrowcasting is doeltreffend in situaties waar mensen wachten, zoals in wachtkamers, op stations of bijvoorbeeld in de rij bij een supermarkt. Vaak wordt op deze momenten een groep mensen bereikt, die anders wellicht moeilijk te benaderen zijn.

Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van narrowcasting

Naast de inmiddels traditionele narrowcasting is er nu ook interactieve narrowcasting. Deze schermen kunnen met touchscreens worden aangestuurd of zelfs op basis van lichaamsbewegingen. Het grote voordeel van interactieve narrowcasting is de feedback van de doelgroep, waardoor hun reactie geanalyseerd kan worden. Deze reacties kunnen vervolgens worden gebruikt om de boodschap nader te verfijnen. Een nog nieuwere techniek op het gebied van narrowcasting is het gebruik van 3D technologie. Voor deze technologie heeft de kijker geen aparte bril nodig om het diepte-effect te ervaren. Uiteraard trekt een dergelijk scherm nog meer de aandacht van de voorbijganger.

 

Geef een reactie